خاص بالحوامل - شبكة صحتك

خاص بالحوامل

جوجل بلس

في بعض المعتقدات الخاطئة جدا بخصوص الحمل والولادة..

✳️ابن سبع شهور يعيش أحسن من ابن ٨ شهور..
هاد معتقد خاطئ جدا لان الجنين كل ما يكمل وقت اطول في رحم الام بيكون فرصته اقوى وافضل.. والافضل منهم طبعا انه يتولد في التاسع الي تعبانة متجيش تقول يا دكتور ولدني مهو ابن السابع بيعيش 🧐🧐🧐

✳️ الحامل تاكل كتير لانها بتاكل لاتنين.. الحقيقة ان الاهم هو نوعيه الاكل مش كمية الاكل… بلاش نشويات كتير ودهون وسكريات بكثرة.. هاي الاشياء بتنفخ على الفاضي وتعرضك لمشاكل صحية زي سكر الحمل وغيره اثناء الحمل انتي محتاجه ٣٠٠ كالوري فقط زياده !!! 🙈

✳️ أوعي تاخدى ادوية المقويات تبعت الدكاترة ولا الكالسيوم بيكبر راس الجنين وبنزلش في الحوض ومتولديش طبيعي.. 😲😲😲.. والله غلط هاي فيتامينات ضرورية ونقصها خطر على الأم .🤫🤫🤫.

✳️ متتحركيش كتير وانتى نايمة علشان الحبل السري ميلفش على رقبة الجنين يخنقه 😫😫… انما يفضل النوم على جنب واحد والحركة بالراحة لان الحركات المفاجاة ممكن تسبب ضرر خاصة في الشهور الأخيرة.

✳️ الشكوى والتفسير المتربع على عرش الخرافات الخاصة بالحمل… الحموضة وحرقان المعدة الي في أخر الحمل.. بيكون من شعر البيبي 😒😒😒.. والله والله والله مش من شعر البيبي.. السبب بيكون نتيحة كبر حجم الرحم فبيضغط المعدة وبيخلى جزء من عصارة المعدة ترتجع في المرئ.

✳️ شكل بطن الحامل… شكل وجه الحامل… شكل منبت الشعر في نهاية راس الطفل الى قبلوا… ينبئ عن نوع الجنين. 🙈🙈🙈…
لا والله هو مش هينبئ غير باعراض السكر والضغط والشلل الى هييجي للدكتور 😅😅 من الى بيسمعه.

✳️ أى ادوية اثناء الحمل تسبب تشوهات الجنين.. 🙄 لازم نتفق ان مش كل الادوية مصرح بيها في الحمل وان بالفعل فيه ادوية بتسبب تشوهات🤓.. لكن اكيد في ادوية تانية ضرورية للام وامنة😃..

فى النهاية بتمنالك فترة حمل وولادة آمنة ❤️❤️

#منشن_للحامل_وشاركينا_شو_اكتر_خرافة_اتعجبتي_منها